HOE CRM JOUW KLANTEN NAAR EEN AANKOOP BESLISSING HELPT
Deze casus, uit het boek They Ask You Answer, gaat over de true story van een ondernemer die begreep dat hij content moest produceren die nutig was en klanten beter moest helpen bij hun aankoopbeslissingen. Hij richte zich op de big 5 onderwerpen en wist dat hij de zelfde onderwerpen moest behandelen als de Amerikaanse versie van ‘kieskeurig.nl’, wanneer hij de vergelijkingsite wilde worden van keukenapparatuur.
De ondernemer publiceerde de resultaten van zijn onderzoeken in content op zijn website. De publicaties werden elk meer dan 100.000 keer bekeken. Dankzij deze slimme online marketing groeide het aantal website bezoekers en uiteindelijk de omzet met een verdubbeling per jaar.
Door al hun vragen te beantwoorden en hun zorgen weg te nemen. Hoe nam hij de zorgen weg? Door een lijstje te maken van de betrouwbaarste apparatuur die hij verkoopt op basis van eigen onderzoek.
Die kon hij maken omdat de verkochte apparatuur ook door het bedrijf wordt onderhouden. Door data te verzamelen van de verkopen en de storingen kan de ondernemer een analyse maken over de betrouwbaarheid van de verkochte apparatuur.
Het zal duidelijk zijn dat de ondernemer niet alleen te maken had met een strategie maar ook met een IT (CRM) vraagstuk, want hoe kun je met IT deze processen ondersteunen waarbij het uitganspunt is dat je niet steeds lijstjes moet maken met Excel!
Dit rapport kun je op je webiste publiceren, staat best professioneel, zeker in de B2B markt. Er komt geen mensenhand meer aan te pas, alles is met elkaar verbonden, verkoop en storingen. Maar we hebben ook een rapport gemaakt dat iets beter past in de B2C markt.
Vertel ze op basis van eigen ervaring wat de meest betrouwbare producten zijn die je verkoopt. Als je alle storingen met “Tickets” in je CRM registreert weet je wat er stuk gaat en wat heel blijft. Koppel de data van de verkoop aan de “Tickets” en je weet wat het beste product is dat je verkoopt.
Klinkt als hogere wiskunde? Dat is het niet. De oplossing is een datawarehouse op basis van Dataverse. Op basis van automatische Flows transporteer je de data van “Tickets” en de “Verkopen” naar Dataverse. Vervolgens koppelen we Power BI aan Dataverse en bouwen we het rapport.
Data is de levensader van je content en dus je CRM strategie. Met de data ben je in staat krachtige content te produceren waar de prospect echt behoefte aan heeft.
Content waarmee je onderscheidend bent van de concurrentie en waarmee je klanten naar je toe trekt! Je CRM strategie is meer dan sales. Je klantenservice is een marketing tool geworden.
Disclaimer: Dit overzicht van klimaatkasten is fictief en is geen weergave uit de praktijk. De plaatjes zijn slechts voorbeelden. Het idee is een voorbeeld te geven van een “content” list op je website met realtime data uit het datawarehouse. Het is dus geen data rapport met op waarheid beruste data!
“Tegenwoordig wordt meer dan driekwart van de aankoop beslissingen genomen louter op basis van online gevonden informatie. Als je met je bedrijf wilt groeien, moet je daarom online de autoriteit worden in jouw branche.
Hoe win je het vertrouwen van je potentiële klanten? Door al hun vragen te beantwoorden en hun zorgen weg te nemen. Het inmiddels beproefde recept voor deze sales- en marketingstrategie heet They Ask, You Answer. In dit boek lees je waarom het werkt en hoe je het aanpakt in de praktijk.”
365 CLOUDHOUSE
KVK: 62007955
BTW: NL001 551 225 B64
IBAN: NL60 ASNB 0782 5087 82