Ben jij ook zo dol op het ad-hoc bouwen van verkooprapportages?
Er is een ingelaste brainstorm met sales & marketing volgende week, compleet met het management. En jij mag weer ad-hoc alle rapportages maken, een monsterklus en je bent al zo druk.
- Aantal nieuwe klanten
- Omzet uit campagnes
- Verkoopkosten
- Marketing kosten
- Nieuwe opportunities
Daar gaat je weekendje crossen in de bossen met je ATB!
Het Ad-Hoc bouwen van je rapporten is vaak een “monster” klus. Bovendien, wat zijn de rapporten waard als ze een week oud zijn? En er zijn vaak meer dan 1 versies in omloop, dat kan behoorlijk verwarrend zijn. Je zal in de vergadering maar het verkeerde rapport voor je neus hebben.
Ad-hoc rapportages maken? Daar wil je eigenlijk zo snel mogelijk vanaf!
Maar hoe ga je dat aanpakken?
Stap 1:
Richt een datawarehouse in, bijvoorbeeld op Microsoft 365 Dataverse, daar hoef je niet veel voor te doen, het staat er al. Dataverse is een standaard onderdeel van Microsoft Low Code Platform.
Stap 2:
Bouw een Dataverse Flow om de omzet uit je administratie te halen en de klantgegevens uit je CRM. Doe dat natuurlijk periodiek, dat regelt Dataverse voor je. Je kunt natuurlijk ook je offerte – order administratie in Floris onderbrengen, dat heeft heel veel voordelen!
Stap 3:
Koppel Power BI aan je Dataverse datawarehouse en bouw je permanente rapporten. Deze metrics zijn dus duurzaam en niet ad-hoc. Het zijn ook nog eens real-time datarapporten, je kunt ze verversen zo vaak als je wilt. Per uur, per dag, per week.
Je hoeft dus nooit meer van de lastige import – export exercities te maken, daar win je een hoop tijd mee.
Stap 4:
En waar publiceer je die rapporten? Op een centraal platform zoals Microsoft 365 SharePoint, je gaat ze natuurlijk niet via mail publiceren! Alle abonnementen van Microsoft 365 beschikken over het moderne SharePoint waarmee je gemakkelijk een sociaal intranet maakt. een soort van digitale werkplek waarop je alles kunt vinden wat je voor je werk nodig hebt.
Verkoop- en marketingrapportages zijn permanente rapporten gepubliceerd op een centraal platform. De rapporten zijn real-time verbonden met CRM en andere data zodat je op elk moment over de juiste informatie beschikt.